Stress..

Stress..

Publicerat den

De allra flesta har någon gång känt sig stressade. Stress blir allt vanligare och framförallt pratar vi mer och mer om effekten av stress.
Människor blir stressade av olika anledningar och stressen i sig kan påverka människor på olika sätt.

Nu när det är dags för julledighet, skolorna stänger och arbetsplatserna har åtminstone några röda dagar. Kanske är det just den tiden du ska fundera på hur du hanterar stress? Hur vill du att nästa år ska bli?
Ibland kan det vara svårt att förändra det som orsakar stress, det kan vara något som du själv inte kan påverka. Däremot kan du alltid själv välja hur du bemöter och hanterar stressen.


TIPS 

  1. Våga säga nej.
  2. Prioritera, allt behöver du inte göra på en gång? Är det något som du faktiskt inte måste göra?
  3. Ta hjälp, kanske någon kan hjälpa dig? Våga fråga.
  4. Återhämtning, tillåt dig själv att tänka bort stressen och gör något bara för nöjes skull.
  5. Träna, bästa träningsformen är motionsträning, all träning är bättre än ingen träning. Mest effekt för att motverka stress är om du ägnar dig åt minst 30 minuters löpning tre gånger i veckan.
  6. Glöm inte bort dig själv. Ta hand om dig själv.