Motivation efter sommaren

Motivation efter sommaren

Publicerat den

Få tillbaka motivationen efter sommaren
Sovmorgon utan alarm, ledig tid på stranden, grillkvällar med vänner, händelserika Pokémon promenader - oavsett hur du har tillbringat din sommar så kan det kännas tufft att sommaren börjar ta slut.

Snart drar skolterminerna igång igen, vissa kanske börjar sitt första jobb och andra fortsätter på det gamla. Oavsett så ska dygnsrytmen ska tillbaka till det vanliga.

Att ha vanlig söndagsångest kan vara en sak, men sista dagen på en lång ledighet kan kännas extra jobbigt.

Enligt en studie från universitet i Granada 2006 drabbas 35 procent av yrkesarbetande spanjorer i åldern 25 till 40 år av efter-semestern-syndrom. Det innebär bland annat ökad trötthet, bristande koncentrationsförmåga, nedstämdhet och dålig aptit, känner du igen dig? I så fall är du inte ensam.

Istället för att må allt för dåligt och känna för mycket negativa känslor så är slutet på sommaren också en chans till en nystart.

Här är några tips som kan underlätta:

  • Efter ledighet är det ett perfekt tillfälle att komma igång med rutiner så som träning.
  • Tänk inte för negativt för tidigt, mjukstarta det tar ett tag att komma igång, låt det ta sin tid.
  • Sätt inte press på dig själv att du ska va full av energi efter sommaren. ”Batteritanken” är en myt, ledigheten på sommaren ger inte tillräcklig energi för resten av året.
  • Planera in saker som ger dig energi, en trevlig lunch, träffa vänner som får dig att må bra.
  • Tänk på det positiva känslor och minnen av händelsen du hade innan ledigheten. På så sätt kan det vara lättare att komma igång igen.
  • Lyssna inte för mycket på tankarna ”guuud vad tråkigt det här är, 52 veckor till nästa sommar”.
  • Planera in något kul till hösten så du har något roligt att se fram emot, kanske en konsert, en resa?