Superentreprenören

Superentreprenören

Publicerat den

Har du en dröm om att starta eget företag? Häng med när Framtid.se möter Daniel Ek, VD och grundare av musiktjänsten Spotify. Hans motto är att om du har en idé och tror på något så får inget stoppa dig!

Ordet entreprenör är franska och betyder ’person som får saker gjorda’. En entreprenör beskrivs ofta som någon som ser nya möjligheter, får saker att ändra riktning och som skapar nya affärsverksamheter. Beskrivningen stämmer väl in på Daniel Ek. Tillsammans med Martin Lorentzon startade han i april 2006 musiktjänsten Spotify, som idag har över tio miljoner gratisanvändare och över 2,5 miljoner betalande användare i tolv länder.

– För mig är en entreprenör en nyfiken, kreativ och lite envis person som har ett otroligt driv och en förmåga att jobba hårt för att nå framgång. Det kan kännas svårt och lite läskigt att fullfölja en affärsidé som man tror på, men en riktig entreprenör ger inte upp i första taget, säger Daniel.

Att ha en bra idé är såklart viktigt om man ska starta igång ett eget företag, men enligt Daniel är just drivet och genomförandet minst lika viktigt.

– Man hör ofta folk säga att alla bra idéer redan är tagna, men så är det inte. En idé är bara 5 procent av entreprenörskapet. Hela 95 procent handlar om genomförandet. Och det är verkligen det som skiljer agnarna från vetet, menar Daniel.

En vanlig dag på Spotify

Spotify är ett företag i ständig förändring och därför är sällan en dag den andra lik. I och med att Spotify utvecklas så snabbt handlar Daniels roll mycket om att vägleda människor, hitta rätt personal och bygga en kultur som handlar om att tänka stort. Jag ber honom ändå att försöka beskriva en vanlig dag på jobbet.

– Jag brukar komma in till jobbet vid nio och börjar med att gå igenom min mailbox. Sen är det möten mest hela dagen. Det fantastiska med Spotify är jag lär mig nya saker för varje möte jag är med på. Tiden går fort när man har roligt och ofta märker jag inte ens att klockan slagit åtta på kvällen. Har jag tur så hittar jag någon annan som är kvar sent så att vi kan ta en snabb FIFA-match på kontorets Playstation innan jag går hem, berättar Daniel.

Daniel tycks vara född som entreprenör. Redan under gymnasietiden hade han eget företag och fortsatte sedan att driva det efter studierna. Innan han startade Spotify jobbade han med andra spännande internetbolag som Stardoll och Tradera. Daniel har även grundat online-annonstjänsten Advertigo som såldes vidare till TradeDoubler. Det var där han träffade medgrundaren till Spotify, Martin Lorentzon.

Idag har Spotify omkring 300 anställda, och företaget växer snabbt. Daniel berättar att en av de saker han uppskattar mest på Spotify är att få jobba med så många talangfulla människor.

Utöver människorna – vad är det bästa med ditt jobb?

– Det absolut bästa är känslan av att ha skapat något som människor verkligen uppskattar och använder. Jag har fått en hel del rörande mail från människor som har hittat gamla bortglömda favoriter, medan andra har upptäckt ny musik och nya favoriter. Alla, oavsett ålder, kön och varifrån man kommer älskar musik, och därför kan alla uppskatta och använda Spotify, säger Daniel.

Vad gillar du själv för musik?

– En av mina favoritlåtar är ’Harder, Better, Faster, Stronger’ med Daft Punk. Förutom att det är en riktigt bra låt så kan man nog säga att namnet och låttexten beskriver hur jag ser på arbete. Det är till och med ett inofficiellt motto här på Spotify. Annars är jag en allätare. Ni får kolla in min profil och mina spellistor på Spotify helt enkelt, säger Daniel med ett skratt.

Vad gör du om tio år?

– Jag hoppas så klart att jag får fortsätta jobba med Spotify och att det då är den givna musikspelaren världen över. Jag tror att det kommer att fortsätta hända mycket med sättet som vi konsumerar musik på, och därför är det här en otroligt spännande bransch att jobba inom. Vad jag än gör så är en sak i alla fall säker, jag kommer fortsätta jobba ”harder, better, faster, stronger”, avslutar Daniel.