Art director

Art director

Som art director deltar du i arbetet med att utforma reklam på en reklambyrå. Du ansvarar för den kreativa idén i reklamen, med bilder och formgivning som specialitet. Du gör skisser, regisserar fotograferingar, beställer illustrationer och övervakar produktionen fram till det färdiga resultatet.

Att arbeta som art director innebär att leda en kreativ process i ett ständigt grupparbete. Man jobbar med bildidéer, typografi och utformning av den produkt som ska tas fram, vilket kan vara en skriftlig rapport, reklamfilm, digital kampanj, webbsida eller något annat. Ofta har en art director ett nära samarbete med en copywriter som arbetar med texter och manus för den planerade produktionen.
Art directorn styr den kreativa processen och är visuellt ansvarig i projektet. Det innebär bland annat att göra skisser, regissera fotograferingar, beställa illustrationer och övervaka produktionen fram till det färdiga resultatet. Datorn är ett viktigt arbetsredskap, och verktygen är olika design, text- och bildbehandlingsprogram som till exempel InDesign, Photoshop och Illustrator. Som art director behöver man också kunskaper om hur marknadsföringsprocessen fungerar och om hur man ska nå den tänkta målgruppen. Det kan handla om många olika medier: tidningar, utomhusannonser, film, tv, mobilt, radio och internet.

Utbildning

En art director kan ha varierande bakgrund, men det är vanligt att ha någon form av utbildning inriktad mot grafisk formgivning. Utbildning inom grafisk formgivning finns på flera nivåer: universitet och högskolor, yrkeshögskola och fristående kommunikationsskolor.

Framtidsutsikter

Det är hård konkurrens om jobben inom reklam och marknadsföring. Det krävs utbildning, skicklighet och envishet för att få uppdrag som art director. Reklambranschen är känslig för ekonomiska konjunkturer. Vid högkonjunktur satsas mycket pengar på reklam men då tiderna är kärvare är det i första hand reklamen som det sparas in på. Reklammarknaden har blivit mer internationell vilket lett till att reklambyråerna har fått fler uppdrag, men också till att konkurrensen hårdnat och att kompetenskraven höjts.