Bröllopskoordinator

Bröllopskoordinator

Bröllopskoordinator kallas också för bröllopsplanerare eller för bröllopssamordnare. Bröllopskoordinatorns viktigaste uppgift är att se till att ett bröllop blir exakt så som kunderna önskar: från festlokal till brudklänning; från limousinetransport till inbjudningskort; från blomsterdekorationer till festmiddag.

En duktig bröllopskoordinator kan efter att ha träffat och intervjuat brudparet dra sina egna slutsatser och utifrån det som brudparet berättat föreslå ett antal alternativ som man därefter väljer att jobba vidare med. Oftast har brudparet en egen föreställning om hur bröllopet skall organiseras. Bröllopskoordinatorn kan hjälpa till att förverkliga brudparets och/eller deras anhörigas/vänners idéer tack vare sin erfarenhet och kunskap inom organisering av fester/bröllop. Ibland tar bröllopskoordinator hand om all planering från början till slut men i andra fall anlitas hen som konsult för vissa moment i ett bröllop. Utifrån en given budget, kundens önskemål och sin egen vision av ett drömbröllop kan bröllopskoordinatorn hjälpa till att skapa en oförglömlig upplevelse för brudparet och för bröllopsgästerna.

Bröllopskoordinatorn bör ha goda kontakter i flera branscher för att kunna hitta det som är bäst för varje kund. De flesta bröllopskoordinatorer är egna företagare.

Det finns inga krav på någon formell utbildning för en bröllopskoordinator, men utbildning inom Turism eller Hotel&Restaurang Management (som kan finnas inom yrkeshögskolan) kan vara bra att ha genomgått innan man satsar på karriär som brollopskoordinator.

Personliga egenskaper som är viktiga för bröllopskoordinator: kreativ, stresstålig, god organisatör, serviceinriktad, har välutvecklad social förmåga och kan därför skapa trygghet hos kunderna.