Fordonsmontör

Fordonsmontör

Fordonsmontörer monterar detaljer vid tillverkning av fordon. De kan vara specialiserade på vissa delar av fordonet men vanligen arbetar de på en produktionslinje. Monteringsarbetet organiseras på olika sätt vid olika företag. Det finns exempelvis linjebaserad successiv påbyggnad eller montering vid flera monteringsstationer.

Som fordonsmontör kan man ingå i ett arbetslag. Alla som deltar i tillverkningen kallas i princip för fordonsmontörer. Arbetslagens arbete kan omfatta:
*att rekvirera det material som behövs för monteringsarbetet
*att se till att underhåll görs på utrustning inom det egna området
*att produktionen flyter jämnt mellan arbetslagen och att produktionstider hålls
*kvalitetskontroll av det egna arbetet

Arbetslaget kan få stöd om problem uppstår, exempelvis i kvalitetsfrågor. Grupperna bestämmer själva om arbetsfördelningen inom laget.

De flesta detaljerna sammanfogas genom skruvning, nitning eller svetsning. Svetsrobotar används för vissa arbetsmoment. Monteringsarbetet börjar med att rambalkar tillverkas och monteras till en ram. Sedan monteras framaxel och bakaxel, rörsystem för tryckluft och hydraulik och avgassystem. I slutmonteringen monteras motorn och växellådan med alla anslutningar, kabelsystemet, instrument, säten och däck.

Utbildning

En fordonsteknisk eller verkstadsteknisk utbildning är en merit. Utbildning för monteringsarbetet ges på arbetsplatsen.

I gymnasieskolan finns utbildning inom Fordons- och transportprogrammet och Industritekniska programmet som kan vara lämplig. Påbyggnadsutbildningar inom området kan finnas inom komvux.

Framtidsutsikter

Det är stor konkurrens om jobben för fordonsmontörer. Tillgången på jobb inom yrket minskar i en fortsatt svag konjunktur. Även på fem till tio års sikt väntas rekryteringsbehovet vara litet.