HR-assistent

HR-assistent

Är du intresserad av personalfrågor och trivs bra med att ha mycket kontakt med människor? Är du intresserad av lagar och regler inom arbetsmarknadsområdet? Då kan yrket HR*-assistent vara rätt för dig!

Som HR*-assistent stödjer du personalchefen på din arbetsplats och du har ofta ganska varierande arbetsuppgifter men det rör sig mycket om till exempel rekryteringsarbete, arbetsmiljöarbete och lönefrågor.

När du arbetar inom HR* är det viktigt att ha god kommunikationsförmåga och förståelse för omvärlden. HR-assistent behöver goda kunskaper inom bland annat personaladministration, arbetsrätt och ekonomi.

Möjliga arbetsplatser för HR*-assistenster är tjänsteföretag, skolor, kommuner, banker och bemanningsföretag.

Du som är intresserad av detta yrket, kan också läsa om flera yrken, förslagsvis: Löneadministratör, Personalvetare, Administratör, Vårdadministratör, Sekreterare, Organisationsurvecklare.

___________________________________

*Human Resources (förkortas HR) kallas hanteringen av ett företags (eller en organisatons) mänskliga resurser, hur företag och organisationer arbetar operativt och strategiskt med sin personal och sin organisation. 

Utbildning

Ofta efterfrågar arbetsgivare någon form av eftergymnasial utbildning: från högskola/universitet eller från Yrkeshögskola. Men det är inte omöjligt att få anställning med gymnasial utbildning plus några års relevant arbetslivserfarenhet. Vidareutbildning kan ges på arbetsplatsen.