Maskinpersonal (f d motorman)

Maskinpersonal (f d motorman)

Maskinpersonal arbetar med maskinernas skötsel och passning samt utför underhålls- och rengöringsarbeten inom sjöfarten. Arbetsuppgifterna kan variera lite beroende på vilket rederi man jobbar för och vilken typ av fartyg man är anställd på. Motormannen sköter till exempel underhållet av huvud- och hjälpmaskineriet och annan teknisk utrustning, kontrollerar, smörjer och byter ut reservdelar samt gör andra reparationer.

I arbetet används olika handverktyg och maskiner. Bland annat kan driften av maskinen och delar av underhållet övervakas och styras med hjälp av datorer. Städning och annat underhållsarbete i maskinrummet faller också på motormannens lott.

Arbetsmiljön ombord på ett fartyg är speciell på flera sätt. I maskinrummet är det varmt och det bullrar och vibrerar. Sjögången ger upphov till rullning.

En motorman jobbar oftast dagtid i pass på mellan åtta och tio timmar. Det kan också förekomma jourtjänstgöring. Ofta är arbetsperioderna uppdelade så att en period av arbete ombord på fartygen följs av en lika lång period av ledighet. Att tänka på: fartygsbesättning är borta längre perioder hemifrån, men nu i modern tid har man väldigt bra kommunikations möjligheter med familj och vänner iland (via t.ex Skype).

Reparatören/fartygsreparatören sköter främst sådana reparationer som kräver verkstadsmekaniskt kunnande. Inredningsreparatören arbetar med reparationer på passagerarfärjor. Fartygselektrikern har på vissa större fartyg hand om elsystemet och den eltekniska utrustningen.

Du som är intresserad av det här yrket kanske också vill se flera yrkespresentationer - se gärna information om de andra "Sjöyrken">>

Utbildning

Utbildning till maskinpersonal ges genom gymnasieskolans sjörfartsutbiIdning, som är ett av de riksrekryterande program med egna examensmål. Den utbiIdningen ges idag (september 2016) på åtta gymnasieskolor i Sverige>>

Efter den 3-åriga utbildningen på gymnasiets program "SjöfartsutbiIdning" kan man bli anställd som vaktgående maskinpersonal. Det är en typ av lärlingstjänst. När man har genomfått 12-månaders maskinrumstjänstgöring i befattningen som vaktgående maskinpersonal, är man färdigutbildad och kan få arbete som befaren maskinpersonal (den befattning som tidigare hette motorman).

För mer information om behörigheter och regler, kontakta Transportstyrelsens sjöfartsavdelning. Information finns även på Sveriges redareförenings hemsida.