Mediasäljare

Mediasäljare

En mediasäljare arbetar med att sälja annonser eller reklamtid i radio och TV. I detta jobb har man nytta av att vara skicklig på att argumentera. Man måste också vara utåtriktad och förtroendeingivande.

Att ge råd så att kunden köper rätt produkt eller tjänst ingår givetvis i rollen som säljare. På sikt kan relation mellan säljaren och kunden utvecklas till att säljarens roll delvis övergår i att vara kundens rådgivare eller partner, där båda parter samspelar för att nå bästa möjliga resultat.

Meliasäljaren får ibland rollen som samordnare eller koordinator. Då sammanför säljaren företagets expertis med den tilltänkta kunden så att experterna informerar kunden. Säljaren står för att affären görs och avslutas.

I arbetsuppgifterna som mediasäljaren ingår att ta emot synpunkter och klagomål.

En innesäljare, ordermottagare och orderadministratör är del av en försäljningsavdelning och samarbetar ofta med utesäljare. En innesäljare ringer aktivt runt till företagen, medan ordermottagare och orderadministratör tar emot beställningar från kunder som själva kontaktar företaget.
För att kunna jobba som mediasäljare, är det viktigt att kunna lösa problem på ett smidigt sätt, dvs man måste ha välutvecklad problemlösningsförmåga samt besitta stor social kompetens, vara tålmodig, positiv och tillmötesgående.

Mediasäljare arbetar på alla olika typer av medier som har annonser eller reklamplatser. Några exempel på arbetsplatser är tidnings-, tidskrifts- och annonsbladsredaktioner, radio och TV-studios.

Se gärna information om fIer yrken, t.ex om yrket SäIjare>>