Naturvårdsbiolog

Naturvårdsbiolog

NaturvårdsbioIog är en biolog som genom påbyggnadsutbildningar och arbetslivserfarenhet har specialiserat sig inom naturvårdsfrågor. Arbets- eller "anställningstitlar" som förekommer i Sverige är bl a "biolog", "naturvårdsbiolog" och "bevarandebiolog". Oavsett titeln kan man arbeta med samma typ av frågor, samtidigt som två personer med samma titel kan arbeta med ganska olika arbetsuppgifter.

Naturvårdsbiologer/bevarandebiologer arbetar i första hand med frågor som har att göra med bevarande av biologisk mångfald och med naturvård. I arbetsuppgifterna kan ingå arbete med uppföljning och miljöövervakning för att se om det sker förändringar, positiva eller negativa, i vår natur och miljö över tiden.

Naturvårdsbiologer arbetar bland annat med att bilda, vårda och informera om skyddade områden som exempelvis naturreservat och nationalparker. 

En naturvårdsbiolog kan t.ex vara anställd på naturskyddsenheten vid LänsstyreIsen. På naturskyddsenheten arbetar man med att bilda, vårda och informera om skyddade områden (nationalparker, naturreservat, Natura 2000-områden, naturminnen med mera). 

Det är ett omväxlande arbete som passar dem som brinner för frågor som rör natur och miljö. Arbetsuppgifterna kan variera och inkludera allt från inventeringar av olika arter och floraövervakning, till planering av uppföljning av skyddade områden och naturinformation.

En myndighet som arbetar med artbevarande i Sverige är Naturvårdsverket. Andra organisationer som arbetar med denna typ av frågor är bland annat WWF, SIDA och Greenpeace.

Läs gärna också om yrket BioIog>> och se information på www.naturvardsverket.se

Utbildning

Akademisk utbidning inom bioIogi krävs, oftast Iägst på master-nivå (det viII säga minst femårs studier på heltid på högskola/universitet). Rekommendationen är att börja läsa biologi (ta ut kandidatexamen i bioIogi) och sedan söka påbyggnadsutbildning (kurser i Artbevarande eller i Miljövetenskap eIIer söka tiII ett masterprogram med inriktning inom bevarandebiologi eller biodiversitet). Efteråt kan man fortsätta fördjupa sig inom område "naturvård och artbevarande", t.ex söka doktorandtjänster. På sikt kan man bli miljöforskare.
Eftersom man med den denna typ av frågor ofta arbetar i de internationella miljöer med kollegor från olika länder, är det viktigt att ha goda språkkunskaper i framförallt engelska. Kan man flera språk är det mycket meriterande.
Bra förberedande utbildning finns på gymnasieskolans Naturvetenskapsprogrammet, inriktning Naturvetenskap.