Webbproducent

Webbproducent

Webbproducent ansvarar för den innehållsmässiga och den grafiska grundstrukturen på en webbplats, samt ofta också för webbplatsens grafisk profil.

Tjänster som webbproducent innebär oftast att man ska bland annat kunna utveckla företagets digitala kommunikation.

Uppdraget och innehållet i arbetsuppgifterna för en webbproducent fastställs oftast av företagets webbstrateg men ofta ingår det i webbproducentens roll att genomföra digitala kampanjer, närmare bestämt att utveckla, implementera och följa upp digitala kampanjer.

I webbproducentens arbetsuppgifter ingår det ofta även att skriva säljande och/eller redaktionella texter samt att hantera bilder och foto. Webbproducenten arbetar ofta i projektform och projektet kan exempelvis kretsa kring lanseringen av en ny hemsida.

Webbproducentens arbetsuppgift kan kombineras med webbredaktörens och/eller med den webbansvariges arbetsuppgifter.

Många webbproducenter är egna företagare/konsulter. Andra arbetar som anställda på olika företag, reklambyråer, tidningsredaktioner eller inom kommuner, landsting eller statliga myndigheter.

Du som är intresserad av att arbeta som webbproducent bör trivas med att arbeta i projektform och kunna anpassar dig ganska lätt till nya miljöer och omständigheter. Vidare är det en fördel om man är strukturerad i sitt arbetssätt, initiativtagande, flexibel och kreativ.

Utbildning

De flesta webbproducenter har någon form av eftergymnasial utbildning inom media, kommunikation och/eller journalistik. Passande utbildningar kan finnas inom yrkeshögskola.