Webbanalytiker

Webbanalytiker

Webbanalytiker är en yrkesroll som ökar i takt med att digitala marknadsinvesteringar får allt större betydelse och förväntas ha en gigantisk tillväxt de kommande åren, eftersom fler och fler företag har en allt större digital närvaro och på så sätt får ett allt större behov av att kartlägga de digitala kanalerna och hur kunderna rör sig i det digitala ekosystemet. Denna kompetens, som webbanalytiker har, eftersöks av såväl digitala byråer, konsultföretag inom internetmarknadsföring, men i hög grad också av företagens marknadsavdelningar.

Webbanalytiker har kunskap och därför också möjlighet att jobba med allt från webbanalys till konverteringsoptimering. Detta för att de har spetskompetens inom webbanalys och digitalt affärsmannaskap.

Exempel på yrkesroller som en Webbanalytiker kan sikta in sig på är bland annat Konverteringsspecialist, Digital traffic optimizer och Kampanjanalytiker.

Utbildning

Passande utbildningar kan finnas inom yrkeshögskolan. Bra grundläggande utbildning finns på flera av gymnasieskolans program, bland annat på Teknikprogrammet.

Visste du att...?
En ny yrkesroll (uppgift från maj 2017) som en it-kunnig person kan ha, är Agil coach, vars främsta uppgift är att se till att IT-lösningar fungerar väl inom ett team. De övriga arbetsuppgifter som agil coach har är att på olika sätt underlätta arbetet för de övriga på arbetsplatsen genom att effektivisera och se till att allt "flyter på".