Infranord

Infranord

Med rätt inställning är allt möjligt

Hon basar över ett drift- och underhållsprojekt, Kust till Kust Väst, som vann hederspriset Årets projekt 2016.

Emma Björk är Platschef på Infranord Region Södra sedan 9 år. Hon bor i Göteborg tillsammans med sin man och deras två pojkar som är 4 och 6 år gamla. Hennes stora intresse är resa och att uppleva nya saker. Som Platschef och ansvarig för drift och underhåll av Kust till Kustbanan - Väst är den ena dagen är inte den andra lik.


Vad lockar en kvinna att söka sig till järnvägsbranschen?

– Jag sökte mig till Banverket Produktion Väst traineeprogram för framtida ledare samma år som jag avslutade min Civilingenjörsutbildning i Linköping där jag läst industriell ekonomi. Jag blev en av tre som antogs till traineeprogrammet för framtida ledare. Traineeprogrammet var en väldigt bra introduktion till järnvägsbranschen. Jag fick gå jämsides med både tekniker och platschefer vilket gav mig en bra förståelse för deras arbetsuppgifter och ansvar. Dessutom fick jag ett fantastiskt nätverk som har varit till stor hjälp i mitt arbete. Det här var för över 10 år sedan och jag lär mig fortfarande något nytt varje dag. Järnvägsbranschen är en oerhört spännande bransch. Att bidra till en väl fungerande infrastruktur på järnväg känns viktigt för att möjliggöra för det framtida hållbara resandet. Dessutom är det oerhört roligt att få arbeta med så många duktiga människor

Beskriv en vanlig arbetsdag?
– Den ena dagen är inte den andra lik. Som Platschef hanterar jag ekonomifrågor kopplat till projektet, jag räknar på tilläggsarbeten tillsammans med entreprenadingenjörer och arbetsledare, planera underhållet tillsammans med arbetsledarna, hanterar kundkontakter, byggmöten, skyddsronder, arbetsplatsträffar och personalfrågor. Jag arbetar både högt och lågt. Jag försöker att vara ute i produktionen så mycket som möjligt för att få en bra inblick i allt som händer vilket är nödvändigt för att kunna fatta bra beslut.

Vilka är det största utmaningarna med jobbet?
– Ökade krav på administration, tid i spår samt kompetensväxlingen. För att vi ska kunna utföra vårt arbete enligt säkerhetsföreskrifterna måste vi med framförhållning söka tillstånd att stänga av spåren för trafik hos Trafikverket. Att leva upp till de ökade säkerhetskraven och samtidigt möta deadlines är en utmaning. Samtidigt sker en kompetensväxling då många närmar sig pensionsåldern. Det är en stor utmaning att hitta och introducera nya medarbetare som ska ersätta befintliga som har över trettio års erfarenhet. Det tar 3-4 år att bli en självgående signaltekniker och vägen dit är förknippat med många dyrbara utbildningstimmar. Vi investerar gärna i de som vill arbeta hos oss under många år, då medarbetarna är vår absolut viktigaste resurs.

Vad är det bästa med att arbeta på Infranord?
– Kollegorna, alla är oerhört engagerade och det är en självkarthet att lämna ett bra jobb ifrån sig. Vi hjälps åt och delar gärna med oss av kunskap och tips. Tack vare ett fantastiskt samarbete har vårt projekt nu nominerats till hederspriset Årets Projekt 2016 och det vore roligt om vi vinner. Jag värdesätter även min flexibla arbetstid som gör det möjligt för mig att kombinera arbete och privatliv på ett bra sätt.

Vad har du för framtidsmål?
– Jag är väldigt nöjd med det jag gör idag. Jag tycker att det är roligt att arbeta med underhåll och långsiktiga kund- och personalrelationer.

Skulle du rekommendera andra att arbeta på Infranord?
– Absolut, det är ett tekniskt intressant och variationsrikt arbete med bra arbetstidsavtal, löneförmåner och ett generöst friskvårdsbidrag. Dessutom är det viktigt arbete som möjliggör för ett framtida hållbart resande.