Telefonförsäljare

Telefonförsäljare

Telefonförsäljning handlar om kommunikation. En telefonförsäljare skapar relationer med kunder via telefon i syfte att sälja eller väcka intresse för en vara eller tjänst.

Att lyssna, kommunicera och sälja är viktiga förmågor. En coach finns ofta tillgänglig som hjälper de anställda att utvecklas. Försäljning ingår i många yrken idag. Därför är erfarenhet av jobb som telefonförsäljare värdefull för många andra arbeten.

En telefonförsäljare kan både vara anställd i ett företag på en försäljningsavdelning, men kan också vara anställd på ett callcenter eller telemarketingföretag.

Arbetet utförs med hjälp av telefon och dator. Säljaren sitter nästan alltid i samma lokal tillsammans med andra säljare, för att hjälpa och stötta varandra.

Säljuppdragen är väldigt varierande, en telefonförsäljare säljer många olika typer av varor och tjänster. Ibland är det också en kombination av båda. Det kan vara en produkt som också företaget säljer utbildning till. Försäljningen sker antingen direkt till konsumenter (B2C - business to customer) eller till företag (B2B - business to business).

De personer eller företag som rings upp är noga utvalda, utifrån olika egenskaper. Det gör att de förväntas vara intresserad av den vara eller tjänst som man vill sälja. Urvalet av vilka kunder som rings upp förs av den säljande företaget och listorna med kunder för telefonsäljaren att ringa till styrs automatiskt av en dator. När ett telefonsamtal är avslutat rings nästa kund upp automatiskt.

Ibland är det mer långsiktiga säljuppdrag. Då kontaktas utvalda kunder flera gånger för att skapa relation som leder till affär.

En telefonförsäljare arbetar mot uppsatta mål för hur mycket som ska säljas. Det är vanligt att det går bättre vissa dagar och sämre andra dagar. Ofta får telefonförsäljaren coaching för att utvecklas som säljare. Det kan vara att en mer erfaren kollega lyssnar på samtalen för att sedan ge tips. Med tiden utvecklar säljaren en egen teknik för att möta kunder och sälja.

Arbete som telefonförsäljare kan leda vidare till andra uppgifter. Exempelvis som coach, utbildare eller en ledande uppgift. De flesta som gör karriär inom branschen har en gång börjat arbeta som säljare. Erfarenhet av det här jobbet kan vara en merit för den som vill söka sig vidare till exempel inom försäljning eller ledarskap. Detta tack vare att man utvecklar god förmåga att kommunicera och förstå andra människor.

Det finns svenska företag som har verksamhet även i andra länder, vilket ger möjlighet att arbeta utomlands.

Arbetstider
Många av de arbetstillfällen som finns är tillgängliga på heltid men det finns ofta möjlighet till deltid och möjlighet till flexibla arbetstider. Ibland finns också möjlighet att arbeta på distans. Att sälja till privatpersoner via telefon görs ibland på kvällar och helger.

Förmågor som en telefonförsäljare behöver ha eller utveckla:

Inlärningsförmåga: Uppdragen är olika och därför behöver man ha förmåga att lära sig nya saker hela tiden.

Kundfokus: Arbetet kräver att man har en god kommunikationsförmåga.

Produktivitetsinriktad: Man kan ofta följa sina resultat tydligt och det är bra att trivas med detta och att belönas utifrån hur man presterar. Man behöver förståelse för att man som säljare kan ha både bra och dåliga dagar. Man måste kunna ha en dålig dag men vara trygg i att det kommer en bra dag imorgon.

Flexibilitet: Det är viktigt att kunna hantera olika typer av situationer och olika typer av människor. Man arbetar ofta i olika uppdrag över tid.

Säljinriktad: God service och flexibel i kontakten med kunderna.

Verbal förmåga: Behärska svenska i tal och skrift.

Se gärna information om fIer yrken, t.ex om yrket SäIjare>>

Nyttiga länkar
www.framtid.se/bloggar - förklaring på vad "gymnasiekompetens" är för ngt.

9 liknande yrke(n)