Resesäljare

Resesäljare

Sommar och solsemester? Vinter och skidåkning? Tjänsteresa inrikes eller utrikes? Till resebyrån kommer människor med olika önskemål. Resesäljaren ger råd och ordnar biljetter. Resesäljarens arbete utvecklas alltmer till att bli mer av informationskonsult och rådgivare, som hjälper kunden att hitta och välja rätt resa.

Resesäljaren kan antingen arbeta på en resebyrå eller hos en researrangör. En resebyrå förmedlar persontransporter med flyg, tåg, båt, bil, hotell, kryssningsresor och olika typer av researrangemang med mera. 
ResesäIjar kan ha andra arbetstitIar, t.ex kan hen kaIIas för turistbyråmedarbetare.

Arbetsuppgifter

En researrangör säljer egna färdigpaketerade resor eller paket som sätts ihop enligt kundens önskemål. Antalet paketresor med reguljärflyg ökar, liksom arrangörer som specialiserat sig på en viss typ av resor eller resmål.
Resesäljaren, som också kallas resekonsult, arbetar med försäljning och rådgivning av olika resmål, resvägar, priser och hotell med mera.
När kunden har bestämt sig bokas resan. Säljaren kan även hjälpa till med att boka hyrbil och ordna andra evenemang eller annan service på resmålet. Försäljningen sker online, per telefon, mejl eller när kunden besöker butiken.

Onlineresebyråer (även kallad OTA) finns på Internet. Då tar kunden själv reda på utbudet av resor och bokar även resan på egen hand. De större resebyråerna är specialiserade på affärsresor eller privatresor. Det finns även blandresebyråer som säljer både privat- och affärsresor.

En del resebyråer och researrangörer är inriktade på arrangemang för utländska turister och grupper som besöker Skandinavien, så kallad ’inkommande’ verksamhet.
Andra kan vara specialiserade på gruppresor, konferenser eller resor med upplevelse- eller äventyrsinriktning. Hos onlineresebyråerna kan kunden skaffa sig information och boka resan. Även om kunden bokar själv kan man ibland behöva komma i personlig kontakt med onlineresebyrån och då vänder man sig till deras kundservice. De flesta traditionella resebyråerna erbjuder även bokning via online.

Resesäljarens arbete utvecklas alltmer till att bli mer av informationskonsult/rådgivare, som hjälper kunden att hitta och välja rätt resa. Det är viktigt att ständigt vårda varumärket. Det innebär att på olika sätt öka förtroendet för resebyrån och de resor och arrangemang som byrån säljer. Bemötande, förtroende, upplevelse och service bildar en helhet som har stor betydelse för kunden och det är viktigt för att få många stamkunder och en stor kundstock.

Övrigt

Se information om Reseförsäkningar på www.konsumenternas.se

Se gärna information om fIer yrken, t.ex om yrken Rådgivare>> och SäIjare>>