Hotellyrken

Hotellyrken

På hotell, värdshus, konferensanläggningar, SPA-anläggningar och B&B ("bed and breakfast") tar man emot gäster, ser till att de får den service de förväntar sig, iordningställer ibland för möten och konferenser och tar hand om våningsservice som städning och bäddning. 

Ett affärsområde som växer allt mer är arrangemang av olika event, som exempelvis mässor, utställningar, konferenser, konserter inklusive arrangemang/event/kalas för olika företag, till exempel kick-off, kundträffar och personalfester.

Det är många olika yrken inom områden våningsservice, försäljning, konferens, mässor & övriga event sam reception som samarbetar för att ge gäster/besökare bra upplevelser under vistelse på anläggningar.

Personliga egenskaper som krävs för att trivas med att jobba inom hotell, konferens och turism: man ska kunna sälja tjänster och produkter samt ge kvalitativ service på ett professionellt sätt, vilket förutsätter att vara lyhörd för kundernas önskemål och behov, vara tålmodig, flexibel, tillmötesgående och anamma lösningsfokuserat förhållningssätt.

De "hotellyken" som för närvarande presenteras på www.framtid.se är:

Hotellstädpersonal>>
Hotellreceptionist>>
Nattportier>>
Frukostvärd/frukostvärdinna>>
Servitris/servitör>> - detta för att servitris/servitör arbetar ofta på restauranger som tillhör hotell och serverar även på konferenser, som äger rum på hotell;

Konferensvärd/konferensvärdinna>> - detta för att konferenser äger ofta rum på hotell och bland hotellpersonal (på större hotell) finns ofta konferenskoordinator anställd som ibland kan kombinera arbetsuppgifter som konferenskoordinator och konferensvärd/konferensvärdinna.

Husfru>> - som även kan arbeta på andra ställen än hotell;

Arbetande hotellgäst>>
Hotellmanager>>
Hotellchef>>.

Se gärna ocks information om fler yrken, förslagsvis om Guide>>, Turistinformatör>>, Museipedagog>> och om yrken inom Event>>.