Bilskadereparatör

Bilskadereparatör

Detta är ett yrke för dig som vill att krock- och plåtskadade fordon ska se som nytillverkade ut efter reparationen!

Som bilskadereparatör jobbar du med krock- eller rostskadade fordon och det handlar om att mäta, rikta, svetsa, återställa och byta detaljer. En bilskadereparatör ska ha känsla för form, vara noggrann och kunna göra avancerade skadeberäkningar. Arbetsmiljön är bra och jobbet underlättas betydligt av moderna tekniska hjälpmedel. Det råder stor brist på bilskadereparatörer. Bilskadereparatör, eller bilplåtslagare som yrket också kallas, är ett hantverksyrke där man ständigt lär sig nya saker. Yrket är mångsidigt eftersom ingen skada är den andra lik och därför kräver nya lösningar. Att reparera karossdetaljerna kräver mycket form- och fingertoppskänsla. Bucklor och repor handriktas, slipas och spacklas bort. Ofta används också olika limningstekniker för att fästa material mot varandra. Varje bilmodell har sina egna former som det gäller att återskapa. I bilskadereparatörens yrkeskunnande ingår att förstå hur en skada har uppstått. Det ger vägledning i det fortsatta arbetet. En kostnadsberäkning görs utifrån den tid det normalt tar att utföra olika moment. Eftersom försäkringsbolag ofta är med och betalar arbetet är det vanligt att innehållet i arbetsplanen diskuteras med dem. En bilskadereparatör bör ha kunskap om bilens krockkuddar och annan säkerhetsutrustning.

Utbildning

Grundläggande utbildning till bilskadereparatörer sker inom gymnasieskolan på Fordonsprogrammet, inriktning karosseri. Utbildning sker också i form av vuxenutbildning och på fristående skolor. Utbildningar för vuxna kan man hitta via https://bilproffs.se/utbildningar/vuxenutbildning/hitta-vuxenutbildning/

Lämpliga utbildningar kan även finnas inom Yrkeshögskolan.

Framtidsutsikter

Framtiden för bilskadereparatörer påverkas av att branschen har blivit mer miljömedveten. Mer ska repareras och återanvändas, snarare än ersättas och slängas. Kanske ännu viktigare är att nya material tas fram för att minska bilens miljöbelastning, vilket innebär att det uppstår nya arbetsmoment som kräver kompetenser som idag ligger mellan bilskadereparatörens och billackerarens. Arbetsmarknaden för bilskadereparatörer är känslig för konjunkturläget. Nyare bilar repareras i större utsträckning än gamla och nybilsförsäljningen tenderar att följa konjunkturen. Samtidigt är medelåldern för de som är anställda i yrket relativt hög och inflödet av ny arbetskraft har inte alltid räckt till. Enligt Transportgruppen kommer de som har känsla och intresse för yrket ha goda möjligheter att få jobb de närmsta åren.