Marknadsanalytiker

Marknadsanalytiker

Gillar du att analysera, sammanställa information och rapportera? Då kan detta yrke passa dig!

Som marknadsanalytiker samlar du in, bearbetar och analyserar data om marknader; gör prognoser om framtida marknader och trender; ger råd om försäljningsstrategier; planerar, organiserar och följer upp reklamkampanjer, PR-verksamhet och andra marknadsföringsinsatser.

En central del i yrkesrollen är att analysera stora volymer data och ofta tillsammans med dina kollegor (men ibland också självständigt) skapa en helhetsbild över marknadstrender och potentiella affärsmöjligheter/risker.

Markandsanalytiker behöver kunna dra slutsatser och göra rekommendationer baserade på marknads-och kundorienterade resultat; definiera, bedöma och mäta viktiga kundvärden genom att analysera kampanjer, utskick och/eller övriga marknadsrelaterade aktiviteter. Ofta ingår det i arbetsuppgifterna att även skapa kundrapporter, utveckla modeller och, ofta i samarbete med analytiker inom statistik, också genomföra simulerings- och regressionsanalyser.

För att trivas i yrkesrollen som marknadsanalytiker måste man gilla att atbeta systematiskt och strukturerat samtidigt som man också har en kreativ och säljande förhållningssätt.

Man behöver ha förmågan att kommunicera resultat på ett informativt och lättillgängligt sätt för beslutsfattare. Man måste även kunna arbeta självständigt och fatta egna beslut på en hög nivå. Vidare behöver man vara analytisk, kunna agera snabbt på de analyser som man får fram, samtidigt som man ständigt tänker proaktivt och lösningsfokuserat. Övriga nödvändiga egenskaper är att man är målmedveten, stresstålig och kan lätt och naturligt arbeta i projektform.

Var god se även yrkespresentationerna Framtidsforskare>>Trendanalytiker>>Koordinator>> och CRM-konsult>>.